Van Wittenberg naar Bad Belzig - Reisverslag uit Belzig, Duitsland van Henk Haitsma - WaarBenJij.nu Van Wittenberg naar Bad Belzig - Reisverslag uit Belzig, Duitsland van Henk Haitsma - WaarBenJij.nu

Van Wittenberg naar Bad Belzig

Blijf op de hoogte en volg Henk

21 Mei 2019 | Duitsland, Belzig

Vandaag een korte etappe van slechts 40 km. Het was een prachtige rit door veelal het bos over grotendeels onverhard pad, maar prima te fietsen. Wel hier en daar een heuveltje zodat ik toch nog wel 300 hoogtemeters heb gemaakt. Maar bovenal een prachtige dag weer gehad! Ik wilde er voor twee uur zijn omdat daarna het zou kunnen gaan regenen, maar hier is het de hele dag lekker warm en droog gebleven.

Het hotel of pension zur Postmeile is een combinatie van Brauhaus en Eiscafé. Boven de laatste zijn er een aantal kamers.

Het blijkt dus de voormalige gevangenis te zijn geweest en op de foto ziet het er ook niet zo gastvrij uit, maar de foto van het binnenplaatsje laat zien dat het er toch wel heel knus is.

Onderweg werd ik geattendeerd op de Vlaamse invloed in dit gebied. De Vlamingen en ook Nederlanders kwamen hier in je jaar 1200 naar toe op uitnodiging van de marktgraaf en de bisschop hier. Zij brachten ook het christendom hier onder de bevolking en bouwden de zgn Feldsteinkirchen met de stenen die ze op hun land vonden of uit de grond haalden. Je komt hier dan ook regelmatig de term Fläming tegen zoals hier in de naam van het plaatselijke Fläming Gymnasium, maar ook bv Fläming Apotheker.

ik bij de tourist information te plekker gevraagd of daar wat meer over bekend was. Maar de folder die ze daarover besteld hadden was jammergenoeg nog niet binnen gekomen zei men mij. Overigens is de kerk hier in Bad Belzig ook zo’n Feldstein kirche, maar dat wist ik vooraf niet en had dus er niet voor om hoeven te rijden. Ik hoorde van mijn masseur dat deze straal ook wel Fläming genoemd wordt.

Bad Belzig is vooral bekend door de thermen die er is ofwel SteinTherme. Daar heb ik een afspraak voor een körpermassage van 40 minuten om tien over zes. Het wordt een klassische Ganzkörper massage van 40 minuten die kräftig zal zijn zo werd mij geadviseerd. Heel wat anders dan Thaise dames die met een knieën over je rug aan het kruipen zijn.

Erna blijf ik er waarschijnlijk eten of bij de Griek in het centrum van het plaatsje.

Morgen dus naar Potsdam waar ik voor drie nachten in het congres hotel geboekt heb aan de Templiner See. Daar heb ik donderdag met Jochem van Halteren afgesproken, een voormalig salesmanager van Vitalis die daar woont.

De massage straks komt goed van pas want ik merk het goed aan mijn benen en onderrug en wil morgen de 60 km naar Potsdam rijden, maar dan een paar daagjes even niet fietsen om vervolgens de laatste drie etappes naar Küstrin aan de Poolse grens te rijden.

inmiddels een heftige massage en een copieuze maaltijd bij inderdaad de Griek gehad. In het centrum zat ook nog een Nepalees restaurant en heb nog even eraan gedacht om daar te gaan eten om mijn culinaire horizon in Dld nog verder te verbreden. Maar de masseur zei dat hoewel die ook wel goed was, zijn voorkeur ging toch uit ging naar de Griek. En idd heb ik daar lekker gegeten, alhoewel ik de gigantische berg vlees niet allemaal naar binnen kon krijgen in tegenstelling tot de ouzo voor en na de maaltijd.

net nog even een foto van het binnenplaatsje hier en de bijzondere richtingsaanduiding stenen, waar bij richting ook de afstand in ‘stunden’ werd aangegeven.


  • 21 Mei 2019 - 15:13

    Elly Van Oudenaren:

    Hallo Henk,
    Ik heb bewondering voor je. Ik zou al gauw bang zijn op tweebaanswegen waar toch wel pittig gereden wordt. En dan de landweggetjes die onverhard zijn. Het fietst natuurlijk veel fijner, maar volgens mij ook veel zwaarder. Heel leuk dat je dit onderneemt.
    Ik heb net het Duitse journaal gezien (NDR) en er waren beelden van de wateroverlast in de omgeving waar jij je bevindt. Beelden van Goslar, de Harz, maar ook van een kliniek in Helmstedt waar een deel van de IC en gynaecologie onder water stond. Ook daken van scholen die het begaven en een dodelijk slachtoffer bij een slippartij. Maar goed dat je het even rustig aan doet bij de massage. Hoewel dat ook glibberig kan worden :) door de olie.
    Potsdam is heel leuk en je kunt er eten in het "Poffertjes en Pannekoekenhuis" in het Holländer Viertel. Dat is wat anders dan de Turk, de Griek etc. Geniet ervan.
    Groetjes,
    Elly

  • 22 Mei 2019 - 04:58

    Menno Earl:

    Hi Henk,
    Dat schiet al aardig op! Lekker vooruitzicht waarschijnlijk om even de fiets links te laten liggen in Potsdam. Ga je ook nog even Berlin zelf in? Succes met de laatste etappes.

  • 22 Mei 2019 - 04:58

    Menno Earl:

    Hi Henk,
    Dat schiet al aardig op! Lekker vooruitzicht waarschijnlijk om even de fiets links te laten liggen in Potsdam. Ga je ook nog even Berlin zelf in? Succes met de laatste etappes.

  • 22 Mei 2019 - 10:44

    Henk:

    Ben nu net in Potsdam aangekomen. Ga morgen met een voormalige salesmanager van Vitalis eten. Hij woont in Potsdam.
    Berlijn ga ik niet echt in maar fiets er de volgende etappe wel dwars doorheen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 30 April 2019
Verslag gelezen: 75
Totaal aantal bezoekers 2900

Voorgaande reizen:

30 April 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

30 April 2019 - 10 Juni 2019

Op de fiets naar de Poolse grens

Landen bezocht: