Van Blankenburg naar Staßfurt - Reisverslag uit Staßfurt, Duitsland van Henk Haitsma - WaarBenJij.nu Van Blankenburg naar Staßfurt - Reisverslag uit Staßfurt, Duitsland van Henk Haitsma - WaarBenJij.nu

Van Blankenburg naar Staßfurt

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

17 Mei 2019 | Duitsland, Staßfurt

Om kwart voor vier was ik in Staßfurt een plaatsje waar de Bode door heen stroom en waar vroeger een Pruisische koning het monopolie had op de zouthandel en winning wat hier dus gebeurde. Redelijk weer gehad tijdens de 50 km vandaag wel weer wat wind tegen maar een temperatuur van rond de 12 graden. Morgen wordt het zeker warmer heb ik al even gezien.
Tocht in zijn geheel was goed te doen, maar wel weer veel langs provinciale wegen gereden zoals je op de foto kunt zien. Het landschap licht glooiend en zo maakte ik 200 hoogtemeters.

Na 15 km was ik al in Quedlingburg. Ooit was dit het centrum van de Duitse zaadveredeling, maar daar is volgens mij niets meer van over. Heb er nog even naar gezicht toen ik daar op een terras koffie zat te drinken. Trudy vroeg me nog of ik het herkende van de keer dat we er waren geweest tijdens onze vakantie in de Harz. Dat deed ik dus niet en net als toen, dat herinner ik me wel, had ik er hogere verwachtingen van. De altstad van Goslar is dan toch veel mooier vind ik. Daarbij werd met centrale plein ontsiert door tal van bier/eettenten en een groot podium voor het wel prachtige Rathaus. Komend weekend zou er een feest zijn vertelde de serveerster van de koffie. Ben wel even het stadje doorgelopen en bij het mausoleum van Goethe geweest.

Had zelf een route via Strava gemaakt, die me dus langs provinciale wegen leidde. Dat fiets toch niet prettig wanneer auto’s je met 80 of zelfs meer inhalen. Overigens was het helemaal niet druk op die wegen en auto’s gingen ruim om heen bij het inhalen. Bij een stop in Friedrichsau waar wel een bankje stond en waar de R1 ook werd aangegeven, heb ik de route van de oorspronkelijk geplande etappe er nog eens op na geslagen. De keuze was snel gemaakt om verder wel via de etappe naar Staßfurt.
Ik zit nu in het restaurant van het Burgos hotel met Bulgaarse bonen soep te eten. Het bijbehorende restaurant heeft dus een Bulgaarse keuken. Ik heb onderhand al heel wat nationale keukens gehad: Duits, natuurlijk maar ook Italiaans, Grieks, Chinees en nu dus Bulgaars. Het is wel ’scharf’ volgens de menukaart, maar valt wel mee wanneer je het met Indisch vergelijkt. Restaurant stond op nummer 1 van de TripAdvisor voor Staßfurt. Smaakt lekker!
Morgen ga ik de R1 weer rijden naar Dessau. 80 km en 264 hoogte meters. Het is de stad van kunsthogeschool Bauhaus met niet alleen zijn invloed op architectuur maar door hun zienswijze en aanpak werd het tot een cultuurbegrip.

  • 17 Mei 2019 - 13:32

    Trudy Haitsma:

    Fijn dat het vandaag goed fietsen was. Ben alweer benieuwd naar morgen.

  • 17 Mei 2019 - 18:53

    Gertruud:

    Je komt al steeds dichter bij de Poolse grens pap! Geniet van je mooie en ook bijzondere tocht, voordat je het weet zit je al in de trein terug naar huis!

  • 17 Mei 2019 - 19:43

    Elly Van Oudenaren:

    Hallo Henk,
    Volgens mij heb je Quedlinburg niet helemaal gezien, als ik tenminste de foto's zie. In het plaatsje heb je een bovenstad en een benedenstad. Boven is een mooi terras vanwaar je de hele omgeving kunt zien.
    Ik vind het wel stoer van je om langs die provinciale wegen te rijden met jouw fiets! Kom je meer fietsers tegen?
    Sterkte morgen.
    Groetjes,
    Elly

  • 18 Mei 2019 - 18:41

    Henk Haitsma:

    Dag Elly, je hebt gelijk dat ik de hele stad niet gezien heb, is ook wel een beetje lastig met je fiets continu aan je hand.

  • 19 Mei 2019 - 07:31

    Josien:

    Leuke sportieve foto van jou, de route naar de Harz, ziet er wel erg saai uit Henk, dat zorgt er in ieder geval, dat je doorfietst. Het het stadje Quedlinburg ziet er gezellig uit, zulke plaatsen vind ik altijd wel leuk om wat door te slenteren, Duitsland heeft veel van die mooie altstadte!
    Hoe ver is het nog naar de Poolse grens Henk?

  • 19 Mei 2019 - 07:40

    Josien:

    P.s. Je lijkt gelukkig wat meer voedzame maaltijden te nuttigen, zo te zien aan de Bulgaarse maaltijd die je (helemaal?) hebt verorbert !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 30 April 2019
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 2943

Voorgaande reizen:

30 April 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

30 April 2019 - 10 Juni 2019

Op de fiets naar de Poolse grens

Landen bezocht: