Van Wörlitz naar Wittenberg - Reisverslag uit Wittenberg, Duitsland van Henk Haitsma - WaarBenJij.nu Van Wörlitz naar Wittenberg - Reisverslag uit Wittenberg, Duitsland van Henk Haitsma - WaarBenJij.nu

Van Wörlitz naar Wittenberg

Blijf op de hoogte en volg Henk

20 Mei 2019 | Duitsland, Wittenberg

Nu dus in Wittenberg ook wel Lutherstadt genaamd en ook aan de Elbe gelegen. Hemelsbreed is het maar 15 km verwijderd van Wörlitz, maar ik heb er 53 km op de fiets voor nodig gehad. Waar ik gisteren dacht een kleine rit te maken en daarmee al 20 km van etappe 12 van 59 km te rijden werd het gisteren met 37 km dus veel meer. En die 37 km gingen niet af van de 59.

ik had vandaag wel prima weer en heb zelfs alleen in een shirtje gereden. Over het algemeen goed geasfalteerde wegen. Waar ik van te voren nog wel vreesde dat ik vooral in voormalig Oost Duitsland veel over slechte en onverharde wegen zou moeten rijden is me dat tot heden enorm mee gevallen. Uit blogs van anderen die ook de R1 gereden hadden kwam ik dat nog al eens tegen. Volgens mij hebben ze daar de laatste jaren best wel aandacht aan besteed. Veel paden gingen door bosrijk gebied, waar je amper iemand tegen kwam. In het open veld toch weer mijn windstopjackje aan getrokken, want er bleef natuurlijk een windje uit het Oosten komen.

Ongeveer halverwege kwam ik langs Ferropolis, ofwel ijzeren stad. Hier staan gigantisch grote machines opgesteld die te maken hadden met de voormalige buinkoolwinning in dit gebied. Om er te komen moest ik wel even afwijken van de etappe, maar is zeker de moeite waard geweest. Een lange tijd stonden erna langs het fietspad allemaal kunstobjecten van ijzer tentoon gesteld.

de etappe daarna was verder eentonig op het stuk langs de Bergwitzsee na. Zo heb ik ook lange tijd op een wel onverhard stuk langs het spoor gereden. Maar op een gegeven moment was dat voorbij en stak ik algauw via een hoge brug de Elbe over en was ik in Wittenberg. Ik voelde me toen best wel moe en ook omdat voor de komende dagen regen voorspeld werd heb ik nog gedacht om hier langer te blijven in het zeer verzorgde Luther Hotel en hier dan ook mijn vuile kleren te laten wassen. Maar zoals gebruikelijk knapte ik na uitgebreid douchen weer aardig op, en toen ik de weersvooruitzichten nog eens checkte, bleek dat het tot morgen begin van de middag droog zou blijven. Ik ben nu van plan om morgen toch de volgende etappe van maar 39 te gaan rijden en daar weer aan te zien wat het weer verder gaat doen.

Na het douchen en de beslissing om toch morgen weer verder te gaan, heb ik een wandeling door het centrum van Wittenberg gemaakt en natuurlijk de kerk bezocht waar Luther zijn 95 stellingen op de deur had gespijkerd. Twee jaar geleden was dat 500 jaar geleden toen hij dat deed en was er een groot festijn over georganiseerd. Ook andere plaatsen waar Luther geweest of geboren was deden hier aan mee. Ieder jaar wordt hier in Wittenberg Luthers trouwdag met de uitgetreden non Katharina von Bora uitbundig gevierd.

Het begon toen net te regenen en heb mezelf onder een parasol op een kop koffie met een tosti getrakteerd.

Ben daarna weer naar mijn hotel gegaan om mijn blog voor vandaag te schrijven.

Ga zo meteen ook hier weer in het Brauhaus, nu van Wittenberg, op de markt eten, als beste door TripAdvisor aangemerkt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 30 April 2019
Verslag gelezen: 87
Totaal aantal bezoekers 2969

Voorgaande reizen:

30 April 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

30 April 2019 - 10 Juni 2019

Op de fiets naar de Poolse grens

Landen bezocht: