Van Staßfurt naar Dessau - Reisverslag uit Dessau, Duitsland van Henk Haitsma - WaarBenJij.nu Van Staßfurt naar Dessau - Reisverslag uit Dessau, Duitsland van Henk Haitsma - WaarBenJij.nu

Van Staßfurt naar Dessau

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

18 Mei 2019 | Duitsland, Dessau

Vandaag de langste etappe gereden van wel 82 km. Prima weer gehad en de eerste dag dat ik mijn regenjack over mijn fietskleding aan gehad heb. Hier doe je het voor. Zonnetje en lekker temperatuurje, ok wel weer een windje uit het oosten, maar gewoon lekker fietsen. De tocht had zo’n 260 hoogtemeters die vooral in het begin zaten en kon nu lekker veel bergaf fietsen. Het dorpje Nienburg wat ik tegenkwam deed me heel Oost Duits aan, maar misschien lag dat ook meer aan mijn iedere ervan dan dat het werkelijk zo is. Want de stad Köthen, was weer echt zo’n typische oude stad. Om kwart over vier had ik de 82 km erop zitten was ‘s morgens op tijd vertrokken en zat om negen uur op de fiets. Ik had me voorgenomen om niet echt kracht op de pedalen te zetten gezien het aantal kms wat ik vandaag moest maken en dat is eigenlijk bijzonder goed gegaan. Het hotel pension waar ik nu zit is eigenlijk de hoogste verdieping van een woonflat, maar verder ruime kamer en netjes verzorgd. Met ontbijt morgen erbij was ik €55 kwijt. Een groot nadeel is dat de interne verbinding nagenoeg niet werkt en ik dit berichtje via 4G van mijn iPhone bewerk en zal versturen. Toen ik het meldde mocht ik gebruik maken van de beheerder zijn verbinding en kon ik gelukkig toch even met Trudy FaceTimen. Ik heb zonet in het centrum, zo’n 1,5 km hier vandaag, gegeten in de brouwerij het Alte Brauhaus. Ik ben er lopend naar toe gegaan om ook nog iets van de stad mee te krijgen. Dit restaurant werd als no 1 aangeprezen door TripAdvisor. Ik heb er matjes filet gegeten en dat is eigenlijk gewoon zoute haring met aardappeltjes erbij. Ik had het al eerder ergens eens op een menukaart zien staan en wilde het dus wel eens proberen. Het smaakte goed met een biertje van het Brauhaus. Morgen rijdt ik maar een 20 km van de etappe van 60 die volgt naar Wittenberg. Ook al voel ik me niet eens zo erg moe, maar wil toch eerst even zien/voelen wat de 82 km van vandaag morgen alsnog voor impact hebben. De ochtend wil ik gebruiken om hier naar het Bauhaus en de Meisterhäuser van Walter Gropius bekijken. Na morgen is het plan om naar Wittenberg te fietsen en daar in ieder geval nog een dag te blijven, want voor vooral dinsdag wordt er slecht weer voorspeld met 90% kans op en dan 19 mm regen. Het is nu 10 uur, een tijd waarop ik gewoonlijk al in bed lig, en dus tijd om er voor vandaag een punt achter te zetten


  • 19 Mei 2019 - 07:50

    Pieter:

    Dag Henk, vanmorgen fietste ik een 'rondje Posbank' en van daarboven was er een mooi uitzicht richting het oosten, waar de wind vandaan kwam, en ik vroeg me af hoe het met je was. Als ik je blog lees loopt dat wel gesmeerd en ligt Polska binnen handbereik. Veel plezier nog, en niet vergeten te stemmen hoor!
    Groeten, Pieter

  • 19 Mei 2019 - 08:25

    Henk Haitsma:

    Leuk Pieter dat je reageert. Ja die wind blijft maar uit het Oosten komen.
    Had de tocht beter andersom kunnen doen. Zeker gaat Trudy voor mij stemmen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 30 April 2019
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 2983

Voorgaande reizen:

30 April 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

30 April 2019 - 10 Juni 2019

Op de fiets naar de Poolse grens

Landen bezocht: