Van Dessau naar Wörlitz - Reisverslag uit Wörlitz, Duitsland van Henk Haitsma - WaarBenJij.nu Van Dessau naar Wörlitz - Reisverslag uit Wörlitz, Duitsland van Henk Haitsma - WaarBenJij.nu

Van Dessau naar Wörlitz

Blijf op de hoogte en volg Henk

19 Mei 2019 | Duitsland, Wörlitz

Even overnieuw beginnen want ik ben mijn vorige verslag kwijt geraakt. Vanmorgen rustig begonnen in Dessau, want ik wilde het Bauhaus bezoeken dat pas om 10:00 open zou gaan. Ik ben er lopend naar toe gegaan. Eerst was ik van plan de tram te nemen, maar daar moest ik nog een half uur op wachten bij de halte vlakbij het hotel. Onderweg kwam ik bij het theater langs dat ook een bezienswaardigheid was. Bij het station, waar ik ook langs kwam heb ik nog een fles je water gekocht dat bij afrekenen opeens niet meer €1 kostte maar €1,25. Was voor het statiegeld werd me verteld. Een prima zaak vind ik. Zouden ze in NL ook moeten doen. Je ziet hier echt niet dergelijke troep op straat liggen. Ik heb flesje daar op de terugweg ook weer ingeleverd en mijn kwartje weer terug gekregen. We blijven natuurlijk wel Nederlanders.

Het Bauhaus zelf en de bijbehorende woningen de zgn Meisterhäuser waren imponerend om te zien. Het zal niet zo zijn omdat ik er was maar de toegang was die dag gratis. De stijl kenmerkt zich door sober, strak en functioneel, maar tegelijk artistiek. Niet alleen in de architectuur maar ook in het ontwerp van gebruiksvoorwerpen.

Op het station een koffie met een Käsebrötchen genomen en mijn flesje dus weer ingeleverd. Toen de tram, die net arriveerde, weer terug naar het hotel genomen. Bij die halte nog een foto genomen van een beeldhouwwerk daar. Ik vroeg een voorbijganger of hij wist wat het betekende, maar hij kwam niet verder dan het van vroeger was.

Om half twee stapte ik toen op de fiets voor de 20 km naar het hotel in Wörlitz. Dat werden er uiteindelijk 37. Enerzijds omdat ik vandaag al de bijzondere gebouwen in de tuin bij Oranienbaum wilde bekijken en anderszijds omdat ik nog al eens verkeerd reed.

De rit zelf was geweldig mooi door een pad door het bos. Je kon merken dat het zondag was want het was druk op het fietspad.

De ligging van het hotel Elbeterasse is fantastisch. Hiervandaan vertrekt het pontje naar de overkant van de Elbe vlakbij het plaatsje Coswig. Het is vergelijkbaar met het Veerhuis bij het pontje naar Opheusden vlakbij Wageningen. Ik zag er vanmiddag nog drie mensen in zwemmen en vroeg de uitbater vanavond of dat niet gevaarlijk was. Hij zei van niet. Het water stroomde niet zo snel en was maar twee meter diep.

Al met al een fantastische dag met heerlijk warm en zonnig weer. Heb uiteindelijk in alleen mijn shirtje gereden. Met mijn windstop jackje werd in door en door nat.

Mogen dus naar Lutherstadt of Wittenburg waar ik natuurlijk de kerk ga bezoeken waar Luther zijn 95 stellingen tegen de deur spijkerde


  • 19 Mei 2019 - 20:30

    Jan Velema:

    Ik moest even wat achterstand in de reisverslagen inlopen, maar het is leuk te lezen wat voor een mooi avontuur je meemaakt. Het weer is niet altijd even mooi, dat maakt de prestatie nog groter. Zet m op.

  • 20 Mei 2019 - 10:00

    Vincent Van Bentum:

    Hoi Henk, Dacht pas nog wanneer je ook al weer zou vertrekken. Lees nu dat je er al bijna bent! Grappig dat je in Dessau bent.
    Was twee weken geleden nog in Boymans, waar een tentoonstelling over Bauhaus was met foto's en maquette van het gebouw, waar je nu zelf voor staat op één van je foto's.
    Weer valt niet helemaal mee begrijp ik, maakt het des te knapper op je 'gewone' fiets. Was vorige week zelf fietsen in Z. Limburg/Voerstreek, ook koud (gelukkig niet nat): bergop bezweet raken en dan 'abseilen': brrrrr!! Was eind van een dag in de Voerstreek na 90 km er helemaal verkleumd van.
    Nu je de smaak te pakken hebt: door naar Warschau??
    Veel plezier nog in je laatste etappes!!

  • 20 Mei 2019 - 12:00

    Henk Haitsma:

    Dank jullie voor jullie reacties. Motiveert alleen maar meer om tot het einde vol te houden.
    Nee, Vincent, ik ga tot de Poolse grens en dan net er over een nieuw territorium plasje doen en dan weer met de trein terug en dus niet door naar Warschau.

  • 20 Mei 2019 - 12:22

    Jakob De Vries:

    Weer een interessant verhaal Henk.
    Ik heb nu alle tijd om te lezen.
    Wij zitten in Portugal en doen.....
    .......niets

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 30 April 2019
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 2956

Voorgaande reizen:

30 April 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

30 April 2019 - 10 Juni 2019

Op de fiets naar de Poolse grens

Landen bezocht: